Zatrzymywanie wody w organizmie. Uciążliwy problem, którego łatwo możesz się pozbyć

Zatrzymywanie wody w organizmie: Jak to zwalczyć?

Fotolia.pl

Kiedy w okolicach stawów zaczynają pojawiać się obrzęki, waga nagle idzie w górę, to znak, że organizm gromadzi wodę. Ta uwalnia się z naczyń krwionośnych, a następnie zbiera się w tkankach.

Właśnie przez to odczuwamy duże zmęczenie, jesteśmy rozdrażnieni i męczą nas nawet bóle głowy. Na uwadze należy mieć również sytuację, w której po całym dniu zaczynają nam puchnąć stopy.

Tym wszystkim objawom towarzyszy bardzo często cellulit – w tym wypadku wodny. Dotyczy on zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Dlatego należy zwracać szczególną uwagę na stan skóry. W dodatku nie musi on dotyczyć wyłącznie osób, które zmagają się z nadwagą. Z tym problemem walczą także szczupli.

Jednak, aby rozwiązać problem zatrzymywania wody, należy skupić się na przyczynach. A tych jest całkiem sporo. Niektóre są mniej lub bardziej oczywiste.

Jakie są przyczyny nadmiaru wody w organizmie?

Głównym problemem, który powoduje zatrzymywanie wody, są choroby. Opuchnięte i ociężałe ciało może wskazywać chociażby na niewydolność serca.

1. Jeśli zaobserwujesz u siebie charakterystyczną duszność w płucach, która towarzyszy Ci podczas wchodzenia po schodach albo po jakimkolwiek innym wysiłku – zgłoś się do lekarza. To może być wina nie tylko braku kondycji, ale właśnie niewydolności serca.

2. Winowajcą mogą być także nerki, których rola podczas choroby jest bardzo ograniczona. Obrzęki na twarzy mogą sugerować kłębuszkowe zapalenie nerek. Zwróć szczególną uwagę na oczodoły. Warto przyjrzeć się również okolicom brzucha.

Jakie są przyczyny nadmiaru wody w organizmie?

Fotolia.pl

3. Jeśli kiedykolwiek miałeś do czynienia z zakrzepami żył, to prawdopodobnie dlatego, że w Twoim organizmie zatrzymała się woda. Miejsce, w których dochodzi do zatoru jest zwykle opuchnięte i tkliwe.

4. Przyczyną może być również niewydolność żylna, która objawia się chociażby szpecącymi żylakami. Wiąże się to z silnym uczuciem dyskomfortu, a także skoncentrowanym bólem. Skóra robi się bardziej wrażliwa, a dotyk może niekiedy powodować charakterystyczne kłucie.

5. Zaobserwowałeś u siebie obrzęk powiek oraz rąk? To może być znak świadczący o tym, że chorujesz na niedoczynność tarczycy. Nadczynność będzie się objawiać obrzękiem łydek.

Co sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie?

1. Należy tutaj zacząć od najprostszego z powodów, czyli źle dobranej diety. Zwykle znajduje się w niej za dużo soli, a całą sytuację pogarsza jeszcze zbyt mała ilość płynów. Nie chodzi tutaj wyłącznie o picie wody, ale również o niewystarczające spożywanie produktów, które tę wodę w sobie mają.

2. A skoro o piciu mowa, to bardzo rzadko łączymy ze sobą zatrzymywanie wody w organizmie z jej zbyt małą ilością w ciele. W zależności od potrzeb, codziennie musimy przyswajać od około 1,5 l do nawet 2,5 l wody dziennie. Dla osób, które uprawiają sport nawet taka ilość może być niewystarczająca. Jeżeli nie spełniamy zalecanego minimum, to organizm przyjmuje postawę obronną i zaczyna gromadzić zapasy wodne na gorsze dni w tkance podskórnej.

Co sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie?

Fotolia.pl

3. Należy również wspomnieć o wahaniach hormonalnych i farmaceutykach. Doświadczają tego szczególnie kobiety – podczas miesiączkowania oraz w trakcie menopauzy i ciąży. Panie, które biorą tabletki antykoncepcyjne lub leczą chorą tarczycę i mają problem z zatrzymywaniem wody w organizmie, powinny porozmawiać z lekarzem. Takie samo działanie mają również leki przeciwzapalne.

4. Również długotrwałe siedzenie w jednej pozycji ma znaczący wpływ na zatrzymywanie wody. Sprzyjają temu loty samolotem, jazda samolotem, a także siedzący tryb pracy. Podobnie jest zresztą w przypadku osób, które prowadzą siedzący tryb życia. Ich krew przemieszcza się znacznie wolniej.

5. W okresie wiosenno-letnim mamy do czynienia z wysokimi temperaturami. Rozgrzany organizm powoduje rozszerzanie się żył. To z kolei sprawia, że krew wcale nie płynie szybciej – jest wręcz odwrotnie. Zaczyna ona zalegać w naczyniach, a płyny wydostają się poza ich ściany.

Sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Każdy z nas będzie potrzebował indywidualnej kuracji. Zależy to od proporcji między procentową zawartością tkanki tłuszczowej i mięśniowej, wieku oraz płci. Ale istnieje kilka uniwersalnych sposobów na doraźne poradzenie sobie z problemem zatrzymywania wody w organizmie.

Po pierwsze zacznij pić wodę z cytryną. Brzmi banalnie, ale naprawdę pomaga. Dlaczego? Ponieważ taka mieszanka pobudza organizm nie tylko do wydalania toksyn z organizmu, ale również nadmiaru wody. Działa ona moczopędnie.

Sposoby na pozbycie się nadmiaru wody z organizmu

Fotolia.pl

Niezawodne mogą okazać się ćwiczenia, które skutecznie rozbiją grudki cellulitu. A te przecież mogą pojawić się nie tylko na udach i pośladkach, ale także na brzuchu. Wspomnieliśmy, że winowajcą obrzęków jest między innymi siedzący tryb życia.

W pracy staraj się robić przerwy, podczas których przespacerujesz się kilkukrotnie po korytarzu. Nie musimy chyba dodawać, że zamiast windy powinieneś korzystać ze schodów? Nie zapomnij także o ćwiczeniach – możesz je wykonywać w domu albo zapisać się na zajęcia fitness. Bardzo dobrą alternatywą będzie też bieganie, które podczas wysiłku aktywuje niemal 100 proc. mięśni.

Jakich produktów unikać?

Wyeliminuj z diety alkohol, który skutecznie odwadnia, ale jednocześnie zatrzymuje wodę w organizmie. Lampka wina czy kieliszek szampana na pewno nie spowodują dużych szkód. Pamiętaj jednak, aby podchodzić do napojów wyskokowych z dużą ostrożnością – zwłaszcza, jeśli na co dzień towarzyszą Ci obrzęki.

Równie szkodliwe dla organizmu są słone przekąski. Należy pozbyć się również wysoko przetworzonej żywności, a także dań instant oraz sosów w proszku. To one mają wysoką zawartość sodu.

Jakich produktów unikać?

Fotolia.pl

Ten składnik działa w taki sposób, że pochłania wodę z komórek, a następnie przenosi ją do wolnej przestrzeni między komórkami, co oczywiście objawia się w postaci obrzęków. Warto zapamiętać, że dzienne spożycie sodu według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinno przekraczać 5 g (1 g sodu=2,5 g soli).

Które produkty stosować?

Które produkty stosować?

Fotolia.pl

Pomocne będą również produkty spożywcze bogate w wodę. Tutaj doskonale sprawdzą się arbuz, ogórek, melon oraz truskawki. Życiodajną wodę zawierają również liście sałaty oraz papryka. Kolejne na liście są także pomarańcze, grejpfruty, a nawet brokuły.

Nie zapomnij o selerze, który podobnie jak woda z cytryną, działa moczopędnie. Wpływa również na układ trawienny. Korzysta na tym nasz metabolizm. Należy jednak pamiętać o tym, że niemal wszystkie owoce i warzywa, mają w sobie aż 70-80 proc. wody. Te wymienione wyżej, zawierają jej ponad 90 proc.

Wzbogać swoją dietę

Ale niezależnie od tego czy przepadasz za warzywami, czy nie, musisz także jeść potas, który odpowiada za poprawne funkcjonowanie gospodarki wodnej organizmu. Ma również pod kontrolą pracę nerek, a także nasze ciśnienie. Znajdziesz go w suszonych owocach, bananach, awokado, ziemniakach, kiwi oraz pomidorach.

Regulację gospodarki wodnej możesz również wspomóc różnymi suplementami diety, jak na przykład Therm Line hydrofast. Tabletki to kompozycja składników roślinnych, które poradzą sobie z cellulitem i nadmiarem wody w organizmie.

Wzbogać swoją dietę

Materiały promocyjne

W składzie jest pieprz kajeński, który odpowiada za spalanie tłuszczu. Znajdziemy również mniszka lekarskiego, pokrzywę i cykorię. Te z kolei usuwają nadmiar wody oraz szkodliwe produkty przemiany materii. 

Jednocześnie pobudzają trawienie. Wyciąg z pestek winogron pomaga zredukować cellulit i kontroluje spadek masy ciała. Podobnie działa zresztą cykoria. Tabletki mają również w składzie morszczyn, który wpływa na pracę jelit oraz wywołuje uczucie sytości. Listę zamyka ekstrakt z pieprzu czarnego, który ułatwia wchłanianie składników odżywczych.

Preparat przeznaczony jest dla osób dorosłych. Producent zaleca zażywać w 1 tabletkę 2 razy dziennie. Ten suplement diety będzie skuteczny pod warunkiem, że preparat będziesz spożywać na 30 min przed śniadaniem i obiadem lub treningiem.

AktywnieBardzo.pl/MM

Komentarze