Dietetyczne mity, które utrudniają odchudzanie [PORADNIK]

Dietetyczne mity, które utrudniają odchudzanie

Pixabay.com

Nie tylko pozbywanie się z diety węglowodanów jest popularnym i niezdrowym nawykiem wszystkich amatorów odchudzania. Są jeszcze inne, czasami gorsze, które skutecznie rujnują nasze starania w walce z kilogramami.

Ci, którzy dopiero zaczynają przygodę z odchudzaniem, bardzo często zasięgają porad z for internetowych. Wielokrotnie zawierają one nieprawdziwe informacje, które są przekazywane dalej. Te same błędy powielają kolejne osoby. Skutkuje to niestety uszczerbkiem na zdrowiu i spowolnieniem pracy metabolizmu, który przecież podczas odchudzania powinien sprawnie działać. 

Jednymi z niechcianych skutków mogą być anemia, nieproporcjonalny do czasu spadek wagi oraz "zjadanie mięśni" przez organizm. U niektórych osób da się również zaobserwować awitaminozę, czyli znaczący niedobór witamin. Inni mogą cierpieć na hiperwitaminozę, czyli nadmiar niektórych witamin w organizmie. Negatywnym skutkiem stosowania złej diety, jest również efekt jo-jo, który może nas wpędzić w jeszcze większe kompleksy. 

Jak zatem powinniśmy się odchudzać, aby sobie nie zaszkodzić?

Zwracaj uwagę na kalorie

Zwracaj uwagę na kalorie

Pixabay.com

MIT: Kalorie z hot doga są takie same, jak kalorie z pełnowartościowego obiadu.

Nie chodzi o liczenie kalorii, ale o zastanowienie się nad jakością tych, które spożywamy. Z etykiety produktu dowiemy się, jaką ma on wartość energetyczną. Każdy z nas inaczej ją jednak spożytkuje.

Poza tym, w myśl zasady, że "kalorie kaloriom nierówne", warto porównać sobie kaloryczność miski makaronu z kurczakiem z typowo włoską pizzą. W starciu zdecydowanie wygrywa pierwsza pozycja. Kalorie, które zawiera, są o wiele bardziej wartościowe, a danie samo w sobie jest mniej tłuste.

Badania pokazują, że bakterie znajdujące się w jelitach oraz ich sposób interakcji z naszymi genami określa, jak żywność jest trawiona i wykorzystywana w ciągu dnia. To bardzo indywidualny proces. W związku z tym...

... zapomnij o restrykcyjnej diecie

... zapomnij o restrykcyjnej diecie

Pixabay.com

MIT: Skoro dieta "x" zadziałała u naszego znajomego, to powinna pomóc również nam.

Oznacza to mniej więcej tyle, że dwie osoby mogą stosować taką samą dietę, jeść taką samą ilość kalorii oraz wykonywać identyczną porcję ćwiczeń, a jednak uzyskają zupełnie inne efekty. Wszystko zależy od organizmu, wieku, płci, a także poziomu aktywności fizycznej. 

Częściowo mają na to wpływ również geny, ale również zawarte w ciele drobnoustroje, które wytwarzają szereg różnych substancji chemicznych z pożywienia. Substancje te mogą mieć bardzo różne skutki dla zdrowia i wagi.

To tak jak z kodem genetycznym. Każdy z nas posiada własny, unikalny i nie do podrobienia. Na takiej samej zasadzie pracują właśnie jelita. Nie spotkasz na świecie drugiej osoby, której układ pokarmowy będzie funkcjonował tak samo, jak Twój.

Zacznij ćwiczyć

Zacznij ćwiczyć

Pixabay.com

MIT: Jedzenie małej ilości kalorii i wykonywanie intensywnych ćwiczeń pomoże nam szybko schudnąć.

Badanie dowodzą, że ćwiczenia o umiarkowanej intensywności fizycznej, wykonywane przez 150 min tygodniowo, pomagają zminimalizować ryzyko zachorowania aż na 13 rodzajów raka. Poza tym wszelka aktywności jest bardzo korzystna dla serca i krążenia. Poprawia także ogólne samopoczucie.

Oprócz tego pozwala nam spalić więcej kalorii i pobudzić pracę układu pokarmowego. Niestety o wiele trudniej jest zredukować tłuszcz niż masę mięśniową. Trzeba w to włożyć około 5 razy więcej wysiłku. Łatwiej będzie Ci się jej jednak pozbyć, jeżeli równocześnie wprowadzić do planu dnia i dietę, i ćwiczenia.

Nie pozbywaj się węglowodanów z diety

Nie pozbywaj się węglowodanów z diety

Pixabay.com

MIT: Wycinanie "węgli" z diety pozwoli nam szybciej schudnąć.

Wiele osób myśli, że pozbycie się tego elementu z diety, wyjdzie im na dobre, bo dość szybko uda im się schudnąć. Jest to prawda, ale tylko w połowie. Waga rzeczywiście spadnie w dół, ale będzie się to odbywało kosztem naszego zdrowia.

W księgarniach znajduje się wiele książek, które opisują, co się stanie, jeżeli z diety będziemy wycinać poszczególne grupy żywieniowe. Pozbywamy się nabiału, osławionego ostatnio glutenu, nasyconych tłuszczy, fruktozy, a także roślin strączkowych. Winimy je za nadprogramowe kilogramy i pragniemy się ich pozbyć. 

W ten sposób sami siebie ograniczamy. Nasze jedzenie nie jest tak urozmaicone, jak być powinno. Badania pokazują, że eliminowanie wielu artykułów spożywczych, prowadzi do spożywania około 20-30 rodzajów produktów w ciągu roku. Tymczasem nasi przodkowie jedli około 500 gatunków roślin i zwierząt. Im bardziej różnorodna jest dieta, tym my jesteśmy zdrowsi. 

Zawsze jedz śniadanie

Zawsze jedz śniadanie

Pixabay.com

MIT: Jeśli nie zjem śniadanie, to zaoszczędzę kalorie. 

To jeden z podstawowych błędów. Złota zasada odchudzania mówi, że "śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia" - i tego należy się trzymać. Nie oznacza to jednak, że masz łapać się na chwyty marketingowe reklamodawców i sięga po oblane cukrem płatki śniadaniowe albo tego samego typu ciastka. 

Nawet mały posiłek rano - na przykład owsianka z owocami albo jogurt z dodatkami - szybko doda Ci energii. A przecież o to wszystkim chodzi, prawda? Śniadanie zwykle robimy w pośpiechu, bo przed wyjściem do pracy po prostu cierpimy na niedoczas. 

Poza tym, jeżeli lubisz pić kawę zaraz po przebudzeniu i zastępujesz nią śniadanie, to również popełniasz poważny błąd. Kofeina dostarczy Ci tylko niewielką ilość kalorii, które Twój organizm zaraz wykorzysta. Szybko zrobisz się senny i marudny. Natomiast kalorie pochodzące ze wspomnianej owsianki, a nawet jaglanki pozostaną znacznie dłużej, a energia z nich pochodząca będzie stopniowo uwalniana. To pozwoli Ci uniknąć znużenia.

Unikaj ubogich w tłuszcze produktów

Unikaj ubogich w tłuszcze produktów

Pixabay.com

MIT: Tłuszcze po prostu są złe i powodują tycie, więc lepiej ich nie jeść.

Zrób mały eksperyment: idź do sklepu, weź jeden produkt z 0-procentową zawartością tłuszczu i ten z kilkuprocentową zawartością tłuszczu. Sprawdź etykiety obu artykułów spożywczych. To powinno Ci wszystko wyjaśnić. 

Brak tłuszczu w produkcie rekompensowany jest dużą ilością cukru, emulgatorami, substancjami chemicznymi oraz konserwantami, które zakłócają pracę mikrobów w organizmie. 

Wystarczy spojrzeć na wyniki 5-letnich badań nad 7000 Hiszpanów. Podzielono ich na grupę, która stosowała dietę śródziemnomorską (bogatą w tłuszcze) i na grupę, która była na diecie niskotłuszczowej. Wynika z nich, że ci pierwsi byli mniej narażeni na udar mózgu, choroby serca, cukrzycę oraz raka piersi. Wielu osobom udało się także stracić na wadze. Ponadto pełnotłuste jogurty, kefiry oraz zawarte w nich bakterie stymulowały pracę układu trawiennego.

AktywnieBardzo.pl/MM

Komentarze