Zimowy Nordic Walking. Jak się przygotować?

Nordic Walking zimą: Jak się przygotować?

Pixabay.com

Moda na Nordic Walking rozprzestrzenia się niemal tak szybko, jak ta na bieganie. Coraz więcej osób trenuje z kijkami i chce być w formie nawet zimą. Nie wszyscy jednak wiedzą jak się ubrać albo czy powinni zmienić sprzęt.

Kiedy aura za oknem nie sprzyja, dni są coraz krótsze, to po prostu nie mamy ochoty nigdzie wychodzić. Dlatego Nordic Walking to bardzo dobry sposób na zachowanie formy zimą i pozbycie się chandry. Powinni go spróbować zwłaszcza Ci, którzy przez większą część roku umiarkowanie korzystali z dobrodziejstw aktywności fizycznej lub dopiero zaczynają budować swoją kondycję. Przed wyjściem na trening warto jednak pamiętać o kilku bardzo ważnych sprawach

Przy minimalnym wysiłku możesz osiągnąć naprawdę dużo. Godzina maszerowania z kijkami to aż 400 spalonych kalorii. Dzięki tego typu aktywności budujesz wytrzymałość 90 proc. partii mięśniowych, ale jednocześnie odciążasz zmęczone stawy. Pamiętaj, że trening zimą usprawnia krążenie i wbrew pozorom buduje odporność, bo hartuje organizm. Zaczyna też lepiej pracować układ trawienny. Regularny wysiłek podejmowany na zewnątrz obniża też poziom złego cholesterolu we krwi i wyrównuje ciśnienie.

Dlatego to nie temperatury należy obawiać się najbardziej. Oblodzone chodniki potrafią być zdradliwe niż pogoda. Na szczęście kijki gwarantują stabilność nawet w tak ekstremalnych warunkach. Do tego buty trekkingowe i odzież termiczna i żaden mróz nie będzie Ci straszny!

Jak ubrać się na zimowy nordic walking?

Jak ubrać się na zimowy nordic walking?

Pixabay.com

Bardzo ważne jest odpowiednie dopasowanie ubioru. Na początku treningu zawsze będzie Ci o wiele zimniej, niż gdy będziesz go kończył. Temperatura ciała pod wpływem wysiłku się podniesie i zacznie Ci się robić ciepło. Najważniejsza jest równowaga. Nie możesz się ubrać za grubo, bo przegrzejesz organizm. Tak samo jak nie możesz ubrać się za cienko, bo go wychłodzisz. 

Przede wszystkim pamiętaj o bieliźnie termoaktywnej . To powinna być Twoja pierwsza warstwa. Jej zadaniem będzie odprowadzenie potu. Oprócz tego będzie utrzymywać prawidłową temperaturę ciała. Kolejną warstwą powinna być bluza, również dopasowana do ciała. Dobrze Cię ogrzeje i nie dopuści do wychłodzenia. Na to wszystko załóż jeszcze wiatrówkę, ale niezbyt luźną. W razie opadów na pewno nie zmokniesz. 

Pamiętaj też, aby założyć legginsy termoaktywne lub te z dodatkową polarową warstwą. Na to warto jeszcze założyć spodenki do kolan i spodnie dresowe. W ten sposób nie dopuścisz do wychłodzenia. A pamiętaj, że zawsze kończyn dolne najszybciej się wychładzają. Zabierz też ze sobą rękawiczki. Cienka skóra na dłoniach szybko przemarznie, zrobi się czerwona i zacznie piec. Nie będziesz wówczas w stanie utrzymać kijków.

Buty i kijki do nordic walking

Buty i kijki do nordic walking

Pixabay.com

O ile latem możesz sobie pozwolić na zwykłe buty sportowe, o tyle zimą ten pomysł się nie sprawdzi. Chodniki są zbyt śliskie i nietrudno wtedy o upadek. Aby zapobiec nieszczęśliwym zdarzeniom, warto wybrać się do sklepu i zainwestować w buty trekingowe. Jest to spory wydatek, bo najtańsze modele zaczynają się od ok. 300 zł, ale gruba i ząbkowana podeszwa niweluje ryzyko pośliźnięcia się. Powinny być nieprzemakalne. Podczas przymierzania pamiętaj o pozostawieniu odrobiny luzu na grubszą skarpetkę.

Co do kijków używanych zimą, to nie ma żadnych specjalistycznych modeli. Wystarczy, że te, z którymi ćwiczysz obecnie mają na zakończeniu "talerzyki". Dzięki niemu Twoje kije nie będą zapadać się w śniegu i łatwiej będzie Ci się odpychać od białego puchu. Musisz jednak wiedzieć, że dobre kije to wydatek rzędu nawet 200 zł.
Sandały męskie - przegląd zalet i wad

Komentarze